Extrasvenska

På vår skola har eleverna som lämnat FBK extrasvenska två gånger i veckan i ungefär ett år efter att de lämnat FBK (lite beroende på när de kom till Sverige). I år är de vi som har extrasvenskan på mellanstadiet och den första veckan måste vi nog säga att intresset var ganska ljummet från eleverna, trots att vi körde uppdrag språklyft. De var helt enkelt inte jättesugna.

Lite grann förstår man dem, först en fullproppad skoldag och sen vänta efter att skolan slutat ända till 14.30 för en extratimma svenska. Det går inte att flytta passen eftersom år 4, 5 och 6 är tillsammans och år 6 har längre skoldagar än år 4. Extrasvenskan måste ligga utanför ordinarie skoltid.

Vad gör man då när de inte är så engagerade? Jo, man gör det extra roligt såklart! Hittills har vi jobbat med 3 avsnitt av texten som är en introduktion till uppdragen.

Först har vi en PP med svåra ord från texten. Ordet kommer upp och eleverna får gissa. Första veckan gissade typ en elev på två ord. Idag gissades det hejvilt, alla försökte analysera orden för att komma på ledtrådar. Hur blev det så? Jo, vi slängde in ett hederligt gammalt tävlingsmoment! Det har tydligen spritt sig, för förra veckan hade vi ett helt gäng utanför dörren som ville komma in och vara med på extrasvenska. Så roligt!

Den som först gissar ordet får en poäng, som sedan kan bytas mot hemliga grejer i "poängshoppen" där vi slagit in lite grejer i konstiga former. Vissa är värda mer poäng än andra och den allra största är den som eleverna verkar spara till... De är så inriktade på denna stora grej att jag tror vi måste byta innehållet, annars kommer de nog att bli besvikna, den stora lådan till trots :)

Efter ordgenomgången testade vi med Kahoot på samma ord. Succé! Det var så populärt att de ville att vi skulle göra det igen, vilket vi bestämde att vi skulle göra på slutet om vi hann.

Så det var motiverade och engagerade elever som deltog i textarbetet sen. Alla fick läsa en bit var och därefter sammanfattade vi texten tillsammans, eleverna var jätteduktiga.

Nästa pass ska vi besvara frågor på texten. Det brukar vi göra skriftligt enskilt och tillsammans. I läxa har de att läsa igenom texten och förbereda sig för att besvara frågorna. Vet inte riktigt hur mycket de har läst hemma dock, tydligen kan man inte bära papper och en gympapåse samtidigt och nån gång har vi hittat texten i korridoren.

Idag sa vi dock att de skulle läsa noga hemma, för på onsdag skulle frågorna komma på Kahoot. Inte en enda elev sa att de inte kunde bära texten och jag såg inga papper i korridoren. Det var till och med en tjej som ville veta hur hon kunde spela kahoot hemma och göra egna frågor till sina syskon. Så roligt! Visade henne hur enkelt det var och sa att om hon tyckte det var roligt att göra frågor kunde hon få göra frågorna till texten nästa vecka.

Ska bli spännande att se på onsdag hur det går med frågorna till texten! Ska passa på att träna dem i att skriva en sammanfattning av de sidorna de läst, bäst att passa på när man vet (hoppas!) att de satt sig in ordentligt i texten!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fbksjumila.blogg.se

Välkommen in till vårt klassrum! Detta är en blogg om hur vi arbetar språkutvecklande i alla ämnen med vår förberedelseklass 4-6 på Sjumilaskolan i Göteborg. Här finns elever från hela världen och tillsammans lär vi oss svenska samtidigt som vi har roligt.

RSS 2.0