Högläsning
Förra terminen startade vi varje morgon med att eleverna läste tyst för sig själva i sin bänkbok en liten stund.

Denna termin har vi bytt ut tystläsningen mot högläsning. Alltså startar vi varje morgon med att läsa ett kapitel eller två ur en bok, just nu är det Lasse-Majas detektivbyrå vi läser.
Syftet med denna högläsning är inte att eleverna ska förstå varje ord eller mening, utan mer att de ska träna sig i att lyssna och få höra hur det låter när en van läsare läser.
Vi använder dokumentkameran (älskar dokumentkameran! Skulle inte klara en dag utan den) och visar eleverna lite olika lässtrategier, läser bilderna och sammanfattar efter ett stycke eller två berättelsen så att eleverna hjälpligt hänger med. Men inte mer än så. Meningen är att de ska få höra flytet och satsmelodin.
Vid en lektion i veckan har vi högläsning på ett annat sätt, där eleverna är med och diskuterar texten, kopplar den till sina erfarenheter, läser mellan raderna och sammanfattar den. Men på morgonens högläsning lämnas inte mycket utrymme för diskussion.
Istället är det alldeles tyst. Eleverna lyssnar aktivt och verkar tycka att det är ett trevligt sätt att starta dagen på.
