Miljömanualen

I samband med Vårstädningen av skolgården fanns en tävling, där man genom att visa hur man arbetat med miljö och städning, hade chans att vinna en heldag på Liseberg. 

Eleverna tyckte att det låt som en bra idé och ville gärna att vi skulle vara med. Under veckan har vi därför på olika vis arbetat med miljöfrågor. 

Vi började med att prata om vad vi kunde om ämnet före vi arbetat med det. Vi gjorde en mindmap som eleverna skrev ner i sina skrivböcker för att kunna jämföra med den vi skulle göra när vi var klara. Några fotograferade med iPad istället för att skriva. Före detta tillfälle hade vi haft genomgång inför städdagen där vi bland annat pratat om varför vi städar, så eleverna hade en god förförståelse. 

Vi arbetade sedan i Miljöböcker med frågor som vi gemensamt diskuterade fram svaren på och gjorde jämförelser med elevernas hemländer. 

Vi har också gjort en miljömanual. Där fick eleverna måla bilder kring hur man skulle göra och skriva bildtexter. Dessa bilder sattes ihop till en gemensam bok. 

Vi har även jobbat med vad man själv kan göra hemma, varje dag. Temat är tänkt att avslutas nästa vecka med en ny mindmap där eleverna genom att jämföra den med mindmapen vi gjorde i början, förhoppningsvis ska kunna se att de lärt sig mycket! 

Den förra poängpromenaden kring bondgårdstemat var en succé, så det blir nog något liknande denna gång. 













Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fbksjumila.blogg.se

Välkommen in till vårt klassrum! Detta är en blogg om hur vi arbetar språkutvecklande i alla ämnen med vår förberedelseklass 4-6 på Sjumilaskolan i Göteborg. Här finns elever från hela världen och tillsammans lär vi oss svenska samtidigt som vi har roligt.

RSS 2.0