Experiment med rosor

Idag pratade vi om blommans delar. Ingen av eleverna visste vad de hette. Vi pratade in hur stjälken fungerar och hur den ger blomman näring, taggarnas funktion och roten.

Efter att eleverna fått lite förkunskaper gjorde vi ett illustrerande experiment med vita rosor och karamellfärg. Eleverna fick hälla karamellfärg och vatten i glas och sedan sätta ner en ros i varje glas.

Därefter pratade vi om vad en hypotes är och så skrev vi gemensamt hypoteser kring vad vi trodde skulle hända med rosorna. Några trodde att rosorna skulle dö, att de skulle växa jättemycket, försvinna osv. Men så sa någon att "fröken, du sa ju att den där stjälken skulle vara som ett sugrör, då kanske blomman blir blå?" Om det stämmer får vi se imorgon när vi ska jämföra våra hypoteser med resultatet!

Vi avslutade med en gemensam övning på tavlan där eleverna skulle sätta in rätt växtdel på rätt plats, både skriva och sedan, när vi suddat allt, peka. Populärt att få skriva på tavlan och att använda pekpinnen!

Elise
2016-09-21 @ 15:52:08
URL: http://elisebags.se

Vilket roligt experiment! :)

Svar: Ja det var jättekul! Väldigt bra med kollega som är no-lärare och som gärna delar med sig av lektionsförslag?
FBK 4-6




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fbksjumila.blogg.se

Välkommen in till vårt klassrum! Detta är en blogg om hur vi arbetar språkutvecklande i alla ämnen med vår förberedelseklass 4-6 på Sjumilaskolan i Göteborg. Här finns elever från hela världen och tillsammans lär vi oss svenska samtidigt som vi har roligt.

RSS 2.0